thema:

Gelogen dialoog op Jean Tinguely’s Mes étoiles – Concert pour sept peintures (1958)

voor Sander van Hees

rrrrrrrrrum
trrrrrrrrrr
sgklukklukkluksskluk trrrrrruuuhhhhee
kgrrruuh triitriii
Kgggieeepfffffieee krgekrgekrgeKgiiiiiieeepieeepfff
‘Wat was dat?’
‘Wat?’
ieggggieepfffrrrrkudunk
‘Dat geluid.’
‘Welk geluid?’
‘Welk geluid?!’ kggggrrriieee ‘Al die herrie! Dat lawaai!’
[geluid zwelt aan]
‘Ah hier, om het hoekje: het is een concert.’
‘Maar dit is toch geen muziek?’
‘Nee…nou…ja…uh…waarom eigenlijk…Hoezo niet?’
‘Nou, ik bedoel…’
‘Kijk! Het heet toch concert?!’
‘Ja! Voor zeven schilderijen!’
‘Zijn dat geen instrumenten dan?’
‘Nee, schilderijen. Om naar te kijken. Niet om naar te luisteren.’
‘Maar ze maken toch geluid? Die metalen plaatjes en staafjes tikken toch gezellig tegen elkaar?’
‘Geluid ja… Geen muziek dus. En bovendien is het niet mooi.’
‘Maar waarom noemt ‘ie het dan een concert?’
‘Tja, dat weet ik niet. Omdat ‘ie een kunstenaar is?’
‘Ik vind het wel leuk.’
‘Ik niet. Ik vind het niet mooi.’
[stilte]
‘Moet dat dan?’
‘Ja. Muziek moet mooi zijn.’
‘Hoezo?’
‘Anders is het toch niet fijn om naar te luisteren.’
‘Het mag toch ook een beetje wringen? Lekker hard, met een beetje energie.’
‘Ja dat wel. Als het maar mooi is. Een beetje meetikken en zingen… gewoon lekker.’
‘Een schilderij hoef je toch ook niet in te kleuren om het mooi te vinden?’
‘Hé hou op. We hebben het over muziek, niet over kunst.’
‘Dus nu is het toch muziek?’
‘Nee, want het is niet mooi. Ik word er onpasselijk van. Al dat gepiep en gerammel.’
‘Maar waarom is het dan geen muziek?’
‘Ach weet ik veel. Wat zou het. Waarom ook niet.’
‘Tja, waarom ook niet?’

Over de auteur:

Jan Nieuwenhuis (1988) is muziekjournalist, schrijver en musicoloog. Onder redactie van Elmer Schönberger schreef hij mee aan de publicaties 'Muziek als gebaar. Over Robert Zuidam' en 'Muziek mét' waarin zijn essay 'Een luisteraar en een olifant: over geluidskunst' is opgenomen. Verder werkt hij aan de serie 'Muziek die niemand wil horen', waarvan de eerste drie delen in De Dakhaas verschenen. Als redacteur is hij verbonden aan het Journal of Sonic Studies.