declaratie van ’t stuimig
wijselijk genre zorgentekst. waar je dan allengs
naartoe groeit – mijn definitie van een gave bijl-style
‘slag en schrap’. kier klieft open. woeker. verouder in
rust. weldra splijt ook gij. klinkt niet eens zo slecht.
maar jij (tweeling) voelt je niet op je plaats in de rol
die de beweging je toedenkt. rebellie ligt op de loer.
afgezwaaid gedenk helaas ook. een zweem van suikerscheuten
waait door ’t huis. post brest-litovsk. hoeveel regels heb ik
nog? zeven claim ik er: ernst bloch is een onverbeter-
lijk drager gebleven. op de terrassen van tel aviv dromen
dames op leeftijd van de europese zomers weleer. van de
milde rigawinters. bijten op grond. diagnose tauroggen. sinds-
dien onomstotelijk geldt: breek niet door m’n koeien / tor-
pedeer ’t talenpracticum niet. dit allemaal als afweerschild.
declaratie van ’t free
wist u dat ir. siegmund strauss in deze ruimte de
terugkoppeling uitvond? nee? gebeurde in 1912. toen zaten
er nog toppelaars aan de knoppen. later argentijnen. nu heeft martin
leitner dienst. je drukt de copen zijdelings de kop
in, schreeuwt: win/win! en perst zo de dingen in de gelijk-
tijdigheid: (1) christelijke tiburtina-militie met: de schreeuw
van het ongeboren kind. (2) tim hodgkinson: SPLUTTER. (3) vleu-
gels zijn geruisloos, soort luchtvaartloods, m’n zoon. zo ver zijn we
gekomen. ras volgt de verklaring van hip en cool. gewoonten en ge-
bruiken buiken uit – in 39 kamertjes. de 42 kannen, bariton voor-
al. quorum van de pannen tegen de verkrampten. wisten ze
bovendien – ja, ja, dat weet ik precies! dit allemaal namelijk
werkte vrij slap gezien het uiterst georganiseerde gewicht der zweed-
se lawaaiconstructeurs. ze strekten bij ’t weggaan hun poot.
declaratie van ’t warrig
wonders genoeg dat twee gezonde handen voldoen moeten
voor deze krachtpatserige prachtontplooiing. citaatpijlen
te over, denkspek in de koker. maar nog af te wegen in
gram. ons poëzieprogram: spannend als nannen /
beklemmend als rihm. maar de neuköllnse kamers en suite
raken daarmee vast nog verder uit zicht.
berichten over genagelde raven. daar stokt de adem. ro-
vend was de collage van gedesemantiseerde partikels
– met zucht-flarden doorregen en ionisch lintmate-
riaal: ‘he’s breeding a dwarf’. het warrig-bewijs est arrivé.
wirwar die zich als een hunnennet samentrekt. nood-
wirwar. wist u overigens dat heinrich zille in fürsten-
walde z’n bruiloft vierde? nee, wist ik niet. sapir
en whorf in brugge. nee, wist ik ook niet.
declaratie pop goes pop artist
indrukken rukken steeds meer op: trefz! stopz! verpooiering
vindt plaats. afstuipen wijken terug. wanneer – vraag ik
u – houdt een lijk op? lijk te zijn? wat heeft dat
ermee te maken? wat maakt ’t tot ding? dachs namelijk
bedoelt in wezen: dat vat je niet! zelden bindt buchs
refreinen onder. in grote hitte knetteren rijmen. het
asfalt wordt vloeibaar. de zomer dringt je schoot
binnen. de kunstenaar was groots. reine domeinen:
zak-en-doek-bleekte. dril-delen. onrenen. eindbenen.
willard die ik bedoel. harvard privé. veertig vierkante
meter later: geconsumeerde woerden banen zijn pad. ge-
heim quine-land. met fatische zin. over de wet
der gastvrijheid. hij is ijskoud weggerukt. nu, tot slot
zeg ik, plaats ik nog wat van die puntjes: …
________________________________________
Ulf Stolterfoht (1963) is dichter en vertaler en woont in Berlijn. Recente publicaties: holzrauch über heslach (2007), fachsprachen XXVIII-XXXVI (2009), handapparat heslach: Quellen, Dokumente und Materialien (2011).
Ton Naaijkens (1953), vertaler en essayist. Hoogleraar Universiteit Utrecht Duitse literatuur en vertalen. Redacteur Armada en Filter. Binnenkort verschijnt Ernst Meister, Alle schepen kenteren.