Black Current

Raaijmakers Project - 2 Wisselen (1) - Harmen LiemburgBlack-Current-2-full - Harmen Liemburg - Raaijmakers Project

 

 

 

 

Title Black Current 2
Year 2008
Size H 1189 x W 841 mm
Technique 3 colour screenprint on 120 grams/m2 Natronkraft paper
Edition 10 signed and numbered prints out of 20 prints total


 

 

 

 

 

 

 

Black Current show
Maison d’art Bernard Anthonioz, Nogent sur Marne, France
September 10 – October 26, 2008
Curated by Etienne Bernard, in collaboration with the Festival de l’Affiche et du Graphisme de Chaumont

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

After several technical trials with reproduction methods, I decided to intersect a selection of images from the Smith-Lesouëf library with my own stock of contemporary vernacular imagery.

To be more precise: enlarging the A4 photocopies from the libary books to the same size as my A0 colour separations made for previous projects. And next, finding a way to combine all images in as many variations possible following a printing script.

What I was looking for is called serendipity, beautiful combinations created by chance. Those delicate greys in one of the more succesfull prints, for example, where the handcut halftones of the historical elements intertwine with parts printed in opaque white. You know it’s there when it’s there…

Detail @ 100%

Because of the (semi transparent) qualities of opaque white ink, there’s no way you can preview this in PhotoShop. It’s an organic process of trial and error. You know something good is happening while you’re doing it…

Detail @ 100%

Sketches for the show’s title, plus other typographic parts.
One of the many beautifully paper marbling patterns found in the SL library: a useful graphic ingredient for the invitation cards and other prints.

Snailmailed invitation card, front.

Leaving the cleaning to Julie van Severen, my handy-assistant-for-one-day with a smile!

Harmen Liemburg (NL 1966) begon zijn carrière als kartograaf. Op zoek naar een manier om zijn grafische uitdrukkingsmogelijkheden te vergroten, ging hij naar de Gerrit Rietveld Academie. Daar werd hij onderdeel van een nieuwe generatie ontwerpers, één die nauw verbonden is met de wereld van beeldende kunst, musea en onderwijs. Liemburg is geobsedeerd door zeefdruk, en gebruikt het medium om onverwachte resultaten te bereiken. In zijn werk benadrukt hij het verhalende aspect en de plotselinge schoonheid van alledaagse beelden zoals logos en verpakkingen, die door middel van collagetechnieken met elkaar worden verweven. Zijn projecten richten zich vooral op de produktie van drukwerk, dat hij onder andere gebruikt om tentoonstellingsruimten te transformeren. In zijn lezingen en workshops probeert hij studenten ervan te overtuigen te beginnen met het uitschakelen van hun computers. Daarnaast is Liemburg ook design journalist, met name voor het Nederlandse tijdschrift Items.

www.harmenliemburg

Biography in english

Lees meer over dit project: De kunst van het machine lezen: auteurs en kunstenaars reageren op een essay uit 1978