Blog, Kunst | , februari 22, 2014

Het publiek

Meinbert Gozewijn van Soest

Meinbert Gozewijn van Soest

Afgelopen maandag lanceerde Terras het Typografie Centrifuge Grootboek Lalala van Melle Hammer in Perdu. Ter plekke werd meteen een hoofdstuk aan het boek toegevoegd door een andere auteur: Meinbert Gozewijn van Soest. Meinbert Gozewijn van Soest zat met zijn rug naar de katheder en tekende tijdens de voordrachten van Jaap Blonk en Chris Relleke, Sasja Jansen, Herman van Bostelen, Sanneke van Hassel en Miek Zwamborn portretten van mensen in het publiek. Hij deed precies dat waar de ik-persoon van het verhaal zich ook mee bezig houdt. Hij tekende dwars door de tekst heen.

“Meinbert Gozewijn van Soest benadert zijn personages veelal van binnen uit. Wat niet wil zeggen dat hij zich verliest in psychologische veronderstellingen en bespiegelingen. Hij röntgent hun hoofden als het ware en loopt met krijt, vetkrijt, neurochirurgisch de bloed- en zenuwbanen na, de gebieden van de spraak en herinnering, angst en doodsverlangen, slaap en natte droom, impuls en motoriek. Dat levert bijzonder intrigerende beelden op van het labyrintische van de menselijke geest, waaruit bij leven geen ontsnappen mogelijk is.”

uit: “Beenderzwart, Zilverwit – Vier portrettisten”, een essay van Hans Tentije dat verscheen bij de gelijknamige tentoonstelling in Museum Kranenburgh te Bergen (NH), 2007

Over de auteur: