thema:

Podcast: schrijversgesprek met Gerda Blees en Manon Uphoff

De eerste die aan het woord is in Wij zijn licht, het romandebuut van Gerda Blees, is de nacht. De nacht die getuige is van het overlijden van Elisabeth, de oudste bewoner van Woongroep Klank en Liefde. In vijfentwintig hoofdstukken wordt getoond hoe het zover heeft kunnen komen. Elk hoofdstuk is er een ander personage aan het woord, een andere stem, van ʻde nachtʼ tot ʻde oudersʼ, van ʻde slowjuicerʼtot ʻde twijfelʼ. Een uitzonderlijk hoofdstuk is het zeventiende, ʻWij zijn het verhaal…ʼ is een meta- hoofdstuk. ʻLangzaam en voorspelbaar stevenen wij op onze afloop af – de climax, of de anticlimax, dat valt nog te bezien. Wij vermoeden dat het een anticlimax wordt, als de schrijver zo door blijft gaan.ʼ

Op vrijdag 30 oktober sprak Gerda Blees met Manon Uphoff, onder leiding van Erik Lindner. Het ging onder meer over het schrijfproces en de raakvlakken tussen het werk van Blees en Uphoff, maar ook over het samenvloeien van fictie en werkelijkheid, over de rol van beeldende kunst in hun leven en werk, en over hun recente boeken Wij zijn licht en Vliegen is als vallen. Deze podcast is gemaakt in samenwerking met de Jan van Eyck Academie, de Wanderlust-regeling van het Nederlands Letterenfonds en boekhandel de Tribune.

 

Gerda Blees (1985) won in 2016 de Nieuw Proza Prijs voor haar verhaal Zomerkroos. In 2017 verscheen haar verhalenbundel Aan doodgaan dachten we niet en in 2018 kwam haar poëziedebuut Dwaallichten uit. Dit jaar presenteerde zij haar eerste roman Wij zijn licht (Uitgeverij Podium), waarvoor zij lovende kritieken ontving. Blees studeert daarnaast Fine Arts aan de Rietveld Academie in Amsterdam.

Manon Uphoff (1962) is schrijver, scenarist en beeldend kunstenaar. Zij debuteerde met Begeerte en sindsdien zijn veel van haar romans, novellen en verhalen genomineerd en bekroond. Haar laatste roman Vallen is als vliegen (Querido, 2019) is in korte tijd tien keer herdrukt, werd met grote lof overladen en stond op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs. De Engelse vertaling zal verschijnen bij Pushkin Press.

Erik Lindner schreef meerdere dichtbundels zoals Terrein (2010), Acedia (2014) en Zog (2018). In 2013 verscheen zijn roman Naar Whitebridge.

Het writer-in-residence programma van de Jan van Eyck Academie is een samenwerking met het Nederlands Letterfonds.

 

Meer in deze reeks:
8 december 2019: Persis Bekkering en Frank Keizer
11 juli 2019: Laura Broekhuijsen en Robbert Welagen
27 mei 2019: Nina Polak en Hanna Bervoets

Eerdere afleveringen in deze serie:
9 november 2018: Sytske van Koeveringe en Anton Valens
19 juni 2018: Maarten van der Graaff en Aafke Romeijn
31 oktober 2017: Basje Boer en Bianca Stigter
23 mei 2017: Roos van Rijswijk en Gerbrand Bakker
6 juli 2016: Joost de Vries en Marjolijn van Heemstra
19 april 2016: Bregje Hofstede en Gustaaf Peek
1 juli 2015: Wytske Versteeg en Marente de Moor
24 februari 2015: Maartje Wortel en Anton Dautzenberg
25 november 2014: Niña Weijers en Peter Terrin

Over de auteur:

Terras staat onder redactie van Tommy van Avermaete, Anna Eble, Fyke Goorden, Renée van Marissing en Dorien de Wit. Vormgeving: Herman van Bostelen