thema:

Bloedje, een tekendagboek

Amsterdam, 4 augustus

4_augustus

13.43 – Bijna klaar met het wegwitten van de hinderlijke houtskoolschetslijnen. Begint er beter uit te zien. Papier bobbelt wel heel erg door de vochtige gesso.

17.00 – Gebied rond de wondjes. Gele randen rond de korst (kleurpotlood), dan de piepjonge huid in helroze (pastelkrijt) dat oplost in wit (papier) en verloopt naar beige-geel (combinatie van aquarel-waskrijt en pastelkrijt). Niet slecht.

Ik lig ver achter op schema, zelfs al heb ik geen schema, enkel een deadline.

Amsterdam, 5 augustus

5_aug_1 5_aug_Roosmarijn_01 5_aug_Roosmarijn_02

9.34 – Resultaat van gisteren niet onbevredigend. Nu ga ik de vinger doen, met oliekrijt. Of eerst even wat zwakke plekken in de rand fiksen met aquarelpotlood om op te warmen. Of de korstjes doen, in oliekrijt.

18.15 – Tekening nadert voltooiing. Het rozerode deel uit de rand moet meer oranje worden. De hechtdraden moeten overgepenseeld worden met inkt, want ze zijn plaatselijk overdekt geraakt met pastel- en oliekrijt. De decoratieve blauwe hechtdraadjes of nietjes in de rand moeten opnieuw in diverse blauwen en paarsen worden aangezet. Heb de hele dag getekend, met als enige onderbreking een tochtje naar Van der Linde aan de Rozengracht om nieuwe oliepastels en aquarel-waskrijtjes te halen, niet alleen voor het hechtingpaneel maar ook voor het littekenpaneel. 5 aquarel-waskrijtjes en 7 oliepastels gekocht voor € 69,12. Ik besefte, dat het armzalige bedrag van € 250,- dat Lowlands betaalt voor deze opdracht met enig geluk net de onkosten dekt.

Roosmarijn bracht vanmiddag het middelste paneel. Ze is al ver gevorderd. Ik ga de botjes van schaduw voorzien, en de lippen van de wond nog wat reliëf en detail geven.

Roosmarijn was lovend over mijn tekening. Raakte zorgelijk of haar tekeningen daarnaast niet rommelig zouden lijken. Ik ben juist bang dat mijn massieve tekening naast haar beweeglijke er te statisch uit zal zien.

20.30 – Zo goed als af. Het beeld staat. Nu het volgende paneel… Hopelijk heb ik morgen na een dag bij de VPRO nog energie om een schets te maken.

Amsterdam, 6 augustus

6_aug_1 6_aug_2 6_aug_3 6_aug_4 6_aug_5 6_aug_6 6_aug_7

Gisteravond een foto van het littekenpaneel op mijn computer aan Elsa laten zien. Ze zag er een cocon in. Vanavond in de trein foto laten zien aan Arjen en Heleen. Arjen vond het heel vleselijk, Heleen zag een rollade.

18.00 – Maten van de tekening aangepast, eerste ruwe houtskoollijnen gezet.

Vanavond wil ik een paar dingen testen:

  • Hoe werkt groen krijt op lila gepigmenteerde gesso? Ik wil spatader-wieren in de rand tekenen, paarse lijnen in een groene achtergrond.
  • Ik ga een stuk mouw tekenen van heel dichtbij, het weefsel of de constructie van de mouw goed zichtbaar. Donkere ondergrond in inkt, gepenseeld in een blokkenpatroon met afwisselend blokken in verdunde en in onverdunde inkt, waaroverheen later een gekleurde laag met een ander patroon kan komen.
  • Ik ga het litteken in blauwe-plekkleuren uitgummen.

21.56 – Halfwas proefjes. Simpel pastelkrijt op wit is het mooist voor het laatste spoor van de wond, op zijn allerkitscherigst uitgewaasd. Het is de eenvoudigste en snelste manier van tekenen van alle die ik heb getest. Druist in tegen de opvattingen van mijn innerlijke calvinist.

Ben door het tekenen helemaal opgeknapt. Was volkomen druilerig en doorschijnend na dag achter de computer. Nu lekker moe.

Over de auteur:

Richtje Reinsma (1979) is kunstenaar en woont en werkt in Amsterdam. Ze studeerde aan de Rietveld Academie (BA) en het Sandberg Instituut (MA). Haar artikelen verschenen onder meer in Skrien, Mister Motley en Kunstbeeld. Haar beeldend werk was te zien in o.a. Mediamatic, Amsterdam; Onomatopee, Eindhoven en Museum Jan Cunen, Oss. Richtje is medeoprichter van en deelnemer aan de kunstenaarscollectieven Het Harde Potlood en De Parasiet. www.richtjereinsma.nl